-->

22.5.11

Home » » Sejarah tentang makanan

Sejarah tentang makanan


Bismilahirahmanirahim... Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha Mengasihani
Assalamualaikum semua...

Semalam saya citer psal diet, arini sy nk citer  tentang dunia pemakanan. Selama ni, kita hanya tahu nama2 makanan yg sy nyatakan di bawah, tp kita kurang tau tentang asal-usulnya. Untuk itu, sy sajikan bebrapa info. menarik mengenainya.


Kek Lobak: Kek ini mula diperkenalkan pd thn 1960 an.


Pai: Ia adlah antara hidangan yg paling kuno p'nah dimasak. Ia mula d'perkenalkan sblm Masehi oleh masy.Mesir ataupun zaman batu baru. Pai yg awal dikenali sbg galettes. galettes bentuknya seakan lempeng yg nipis dan digunakan utk m'balut makanan yg dimasak seperti madu, oat, gandum, dan barli. Pai pd asalnya sumenya manis dan yg lempeng yg digunakan juga rasanya manis. Bukti menunjukkan pai diceritakn di batu mkn Firaun Ramesse II. Setelah itu, dgn adanya ilmu pengetahuan memasak, ahli sejarah percaya pai diperkenalkan oleh Greek. Menggunakan tepung dicampurkan dengan lemak ia dijadikan doh pai dan digunakan untuk membalut makanan seperti daging.Ahli sejarah Roman menyebut tentang pai yang dinamakan plasenta sejenis doh yang menggunakan tepung gandum dan diatasnya diletakkan madu,keju,dan daun bay.Bagaimanapun,plasenta bukan untuk dimakan tetapi dipersembahkan kepada tuhan mereka.


Kek sifon: Kek jenis ni, diperkenalkan pd thn 1940-an



Mufin: Berasal drpd bahasa perancis, Moufflet b'maksud roti lembut atau dlm bahasa Jerman muffe b'maksud sejenis kek



Brownie: Dek kerana warnanya perang pekat ia dinamakan brownie.Brownie mula diperkenalkan pada tahun 1897 di Amerika Syarikat.



Kek Buah: Pada zaman Rom, kek buah dibuat daripada isi buah delima,kacang pine,kismis dan barli yang dilumatkan.Kemudian pada tahun pertengahan,kek buah diperbuat daripada,rempah ratus,madu,buah2an yang dijeruk.sejak itulah ia dinamakan sebagai kek buah.



Kek Pisang: Pada tahun 1918,kek pisang diklasifikasikan sebagai quick bread kerana ia mudah disediakan.Penyediaannya tanpa perlu kaedah menguli.


Kastard: kastard sememangnya popular dan berasal daripada hidangan inggeris sejak abad ke-14.Kastard pertama dibuat daripada susu badam ataupun krim badam.Sejarah pernah menemukan hidangan ini pada 1413.Ia diperbuat menggunakan badam,susu penuh krim,air,gula,dan sedikit garam.Resepi karstard yang menggunakan pastri,menggunakan daging,ikan,buah-buahan.Manakala kastard yang berbentuk seperti puding juga,disebut dalam buku yang sama iaitu creame boiled.

Dah baca,click banner disidebar ni yer..TQ

2 1000 something to say:

nasuha ahmad helmi

thanks for sharing this. dan terima kasih sbb jadi followers kedua saya. =)

Putri N@ilofar

hehehe...ur welcome dear

Post a Comment

anda boleh komen, kritik, atau bagi cadangan di sini, komen-komen yang berbentuk peribadi tidak akan dilayan..
terima kasih.

Related Posts with Thumbnails