-->

21.5.11

Home » » Diet yang sihat

Diet yang sihat


Bismilahirahmanirahim... Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha Mengasihani
Assalamualaikum semua

Seperti tubuh yg memerlukan tenaga setiap hari, otak juga harus dibekalkan  dgn tenaga untk memastikan kecerdasanya. Sarapan pagi amat penting bagi anda untuk melakukan aktiviti yg lain. Walaupon anda t'lambat bgn tido, anda harus sarapan. Jangan m'anggap mkn t'hari lebih penting drpd b'sarapan. Sebab, dr pg hingga t'hari, anda memrlukan glukosa. So, anda perlu amalkan sarapan setiap pg.

Anda boleh mkn bubur gandum atau bijirin dgn gula merah.Kalau x suka, anda boleh mkn 2/3 biji pisang atau sekeping roti disapu dgn mentega.
B4 lunch antara waktu kul 10-11am, biasanya anda mula rase lapar, sedangkan waktu mkn lom tiba lg.. mknlah segenggam kismis. Kismis byk mengandungi boron. Menurut penyelidik,khasiat ini akan anda m'buatkan anda menjadi cerdas.

Hasil penyelidikan juga m'dapati bhw mereka yg mengunyah 3.2 mm boron setiap hari dpt m'beri tumpuan & daya ingatan yg lebih baik sehingga 10% b'banding org yg x memakanya. Klu xde kismis, anda boleh mkn sebiji epal merah. After lunch, jika anda masih lapar especially ketika anda  sewaktu m'buat keje umah, anda blh mkn 6 ketul chicken nugget. Menurut penyelidik,  6 ketul ayam t;sebut, provide big totally asid amino tirosin. klu xde, blh replace with burger tanpa roti. Tirosin akan provide oksigen ke otak dan m'buatkan otak anda lebih cergas.

Sekitar kul 4ptg, anda boleh minum secawan kopi dgn 2 potong  coklat. Kopi dikatakan sbg bhn bakar otak yg asli dan segar. satu kajian di britain m'dapati bhw meminum secawan kopi dpt meningkatkan konsentrasi. tp anda blh minum secawan kopi shj krn jika terlebih kafein, daya konsentrasi akan menurun. coklat blh diganti dgn sepotong donat / sehiris keju.

Mlm pula anda blh mkn sandwich telor dgn salad & segelas susu. nutrisi tersebut mujarab utk m'baiki  daya ingatan pd waktu mlm. Jadi, anda blh cuba teori ini dan bekalkan otak anda dgn makanan b'khasiat. Selamat Mencuba!!

Sumber; kementerian kesihatan


Dah baca,click banner disidebar ni yer..TQ

2 1000 something to say:

armouris

info tentang diet di SIHAT SELALU - Diet Tapi Tetap Gemuk Kerana Rendah BMR

Putri N@ilofar

Thanks for your visit...sy da tgk blog awk, nice entry!

Post a Comment

anda boleh komen, kritik, atau bagi cadangan di sini, komen-komen yang berbentuk peribadi tidak akan dilayan..
terima kasih.

Related Posts with Thumbnails