-->

14.10.11

Home » » Bermulalah!

Bermulalah!



Apa khabar semua?
Semoga terus berada dalam rahmat Allah SWT.


                Sama-samalah kita saudara-saudariku, melihat kembali keadaan kita. Mempersoalkan kepada jiwa-jiwa kita, apakah kita telah bergerak dan berusaha bersungguh-sungguh menjadi hambaNya. Ramai memberi alasan sukar. Nyata, jawapannya memang jalan menjadi hambaNya ini sukar. Tinggal, apakah kita hanya ingin menjadi pemberi alasan, bukannya pemberi jawapan?
                Maka bergeraklah.

                Bermulalah kita dengan sedikit demi sedikit.

                Kalau kita perokok tegar yang ketagih menghabiskan 2 kotak rokok sehari. Kita mulakan dengan mengurangkan bilangan batang rokok kita. Buatlah target bulanan. Sebulan tinggalkan dua batang, dan seterusnya.

                Kalau kita orang yang selama ini tidak solat fardhu, atau sering melewat-lewatkannya, maka mulalah kita merancang untuk memperbaikinya. Buat target bulanan. Bulan ini nak selesaikan solat yang mana dahulu. Kemudian begitulah seterusnya.

                Kalau kita selama ini sukar hendak membaca Al-Quran. Kadangkala sebulan tak sentuh Al-Quran. Maka marilah kita buat target. Sebulan ini nak baca satu muka surat sehari. Bulan depan tambah satu muka surat lagi. Dan begitulah seterusnya.

                Begitulah wahai saudara-saudari yang saya kasihi, berdikit-dikit mengubah diri.
                Janganlah menganggap Islam itu berat. Sesungguhnya Islam itu ringan. Bahkan Allah itu kasih sayangNya luas. “Dan rahmatKu meliputi segala sesuatu.” Surah Al-A’raf ayat 156.
                Persoalannya, adakah kita telah mula bergerak menuju rahmat Allah yang luas itu? Atau kita sekadar berpeluk tubuh, alpa dan lalai, leka, dan akhirnya membiarkan diri kita kekal binasa?
                Allah telah memberikan peluang dengan memberikan kita umur untuk bermuhasabah.
                Marilah sama-sama kita melihat kembali kehidupan ini.

                Bermulalah kita mengubah diri.


                Mari Menjadi Hamba!


Dah baca,click banner disidebar ni yer..TQ

0 1000 something to say:

Post a Comment

anda boleh komen, kritik, atau bagi cadangan di sini, komen-komen yang berbentuk peribadi tidak akan dilayan..
terima kasih.

Related Posts with Thumbnails