-->

5.3.12

Home » » Apabila Modem di panah petir

Apabila Modem di panah petir


Sudah 2x modem kwn saya dipanah petir. 1st time semasa sdg akses internet. 2nd time, walaupon x m'akses intenet, tapi suis modem x dipadamkan. Ketika dipanah petir, bunyi yang keluar begitu kuat. Seolah-olah langit sedang murka kpd penduduk bumi.


Dalam bidang klimatologi, petir penting bg menyeimbangkan cas2 di bumi. Hal ini mengesahkan penyataan Allah di dalam al-Quran,

"Tidaklah aku jadikan semuanya ini dgn sia-sia."(melainkan semuanya de fungsi dan peranan yang tersendiri  dlm ekosistem & penting kpd kehidupan manusia).

Petir yang bersama hujan pula sudah meragut banyak nyawa seperti yang anda ketahui dlm akhbar2 harian. Ada orang yang mati dipanah petir semasa di tengah sawah,ada org mati dipanah petir di tengah padang semasa seronok bersukan dan macam2 lagi. Mereka mati dlm keadaan rentung. Keadaan yang mengerikan. Pokok yang dipanah petir juga turut mati . Hitam hangus terbakar.



Modem juga boleh mati dan rosak serta x dpt digunakan. Panahan petir memiliki nilai voltan elektrik yang amat tinggi, menjangkau sehingga 300 juta volt. Bayangkan, apabila modem yang hanya memerlukan voltan kuarang drpd 20 V dipaksa menerima sehingga puluhan juta voltan. Arusnya sekitar 10 hingga 20 ribu Ampere iaitu 1000 lenih kuat drpd welding.

Demikianlah, antara kehebatan petir ciptaan Tuhan. Modem yang mati dipanah petir memberikan beberapa pengajaran iaitu:


  • Modem serta komunikasi yang canggih tetap terbatas dan dpt ditewaskan oleh panahan petir bervoltan lampau tinggi. 
  • Tuhan maha berkuasa mengidup dan mematikan sesuatu sama ada bernyawa dan x bernyawa.Modem sebagai suatu yang tidak bernyawa begitu mudah dimatikan oleh Tuhan. Tragedi titanic pula mengingatkan manusia, kapal tercanggih juga dapat dimatikan oleh Tuhan kerana terlanggar glasier yang asalnya adalah air semata-mata

Maha suci Allah yang menjadikan petir dan seluruh alam ini. Dia juga pernah menurunkan hujan tanah liat berapi ke atas tentera bergajah Abrahah dan kaum Nabi Hud. Dia juga yang menurunkan hujan sebagai rahmat kpd bumi. Di dlam al-Quran, terdapat soalan terbuka untuk dijawab oleh manusia: siapakah yang menurunkan hujan?


fakta: Di Amerika, lebih kurang  100 orang mati akibat petir setiap tahun, manakala 1000 orang cedera akibatnya dlam setahun.

Dah baca,click banner disidebar ni yer..TQ

2 1000 something to say:

Ckin Kembaq

penah spupu kena panah petir...time tu rasa petir berdentum kuat sangat...masa tu kat asrama.... +_+ tba2 dengar je yg spupu dh tak ada..

Putri N@ilofar

@Ckin KembaqInnalillah...itula bahayanya petir..semoga rohnya ditempat kalangan org2 yg beriman...Amin

Post a Comment

anda boleh komen, kritik, atau bagi cadangan di sini, komen-komen yang berbentuk peribadi tidak akan dilayan..
terima kasih.

Related Posts with Thumbnails